Markedsføring
gennem tiderne

Markedsføring gennem tiderne
Yankie-Bar-Toms-Reklame
Et smil, en kreativ vinkel, ny viden og overraskelser serveret med et glimt i øjet har altid været elementer i markedsføringen af vores slik og chokolade

Annoncer i den tidlige markedsføring

I 1920’erne var det almindeligt med tekstrige annoncer i aviserne. Annoncerne opremsede navne på varer, og herudover var det de vigtigste priser og eventuelt en adresse, som fortalte, hvor man kunne købe. Med krisetiderne i 1930’erne ændrede annoncerne sig efterhånden, og nu blev et billede i annoncen centralt. Annoncen skulle afspejle en idyllisk situation, som folk kunne ønske sig hen til og forbinde med produktet.
Annonce-Tommelise-30erne
Annonce_YankieBar
Efter 2. Verdenskrig knyttede Danmark sig økonomisk og kulturelt til USA, og blade og aviser fortalte om amerikansk mode og amerikanske stjerner. Og flere amerikansk inspirerede varer dukkede op – Yankie Baren er et godt eksempel. I annoncer for chokoladebaren ses det tydeligt, at det amerikanske var en del af Toms Fabrikkers markedsføringsstrategi.

Synlige i bybilledet

Allerede i 1917 blev det tilladt at male reklamer på husgavle, og reklamer blev derfra et almindeligt syn i bybilledet. Konkurrencen mellem virksomhederne var stigende, så byrummet blev udnyttet, og Toms bidrog også. For eksempel med den smukke gavlreklame for Harlekin og Columbine-chokoladeplader.
Toms-Gavlreklame
Toms-Gajolmanden
Også Galle & Jessen var synlige i bybilledet, lang tid før de blev en del af Toms Gruppen. På Østerbro i København udsmykkede de fabrikkens karakteristiske skorsten med bogstaverne G&J og et ur. Uret, og fra 1965 også frøerne, lyste skorstenen op i miles omkreds og hjalp i mange år københavnerne med både tid og sted.
Neonreklamer blev mere og mere udbredte i storbyernes landskab, og fra 1965 til 1999 lyste også Ga-Jol-manden op på Galle & Jessens fabriksbygning på Østerbro. Ga-Jol-manden blev herefter flyttet til Vesterbro i 1999 og lyste der indtil 2016.
Telefon-Quiz

Toms gik viralt før tid

En anden måde at nå danskerne på i 1950’erne var via telefonen, som efterhånden fandt ind i flere og flere hjem. Toms fandt på at bruge telefonen til reklame. Alle vegne blev det annonceret, at Toms hver aften ville ringe tilfældige mennesker op mellem kl. 18:00 og 19:00. Hvis telefonen blev taget, og der med det samme blev svaret: ”Toms Guld Barre” i den anden ende, udløste det en pengepræmie.
Det blev en hel folkesport at svare i telefonen og være parat til Toms’ opringning. Det skubbede Guld Barren helt til tops i danskernes bevidsthed, og de indledte nu alle telefonsamtaler med at sige: ”Toms Guld Barre”. Toms gik altså viralt årtier forud for internettet og de sociale mediers indtog.
TelefonQuiz
TelefonQuiz

Sportens verden

Med velfærdssamfundets udbygning fik danskerne fra 1950’erne og i årtierne derefter mere fritid, og de kastede sig over sport, både som udøvere og tilskuere.
Det var derfor genial markedsføring, når Toms tilbød sig som partner til store sportsbegivenheder eller købte bandereklamer til TV-transmitterede kampe og konkurrencer.
Toms-Reklamefilm-guldbarre-1989
Forgyldt-guldbarre

Reklamefilm i TV

Fra 1987 fandt reklamer for alvor vej ind i dansk fjernsyn, da kanalmonopolet blev brudt, og nye reklamefinansierede TV-stationer kom til. Nu nåede reklamefilm ikke kun ud via biograferne, men blev en del af hverdagen hjemme i stuerne.
Danskerne tog rigtigt godt imod reklameblokkene i TV, som hurtigt blev en central markedsføringsplatform – også for Toms Gruppen. Her ses en reklame for Guld Barre fra 1989.

Familien Tomsen

Omkring årtusindskiftet havde den særlige danske humor gjort sit tydelige indtog i mange TV-reklamer. Det fremkaldte store smil og indforståede samtaler danskere imellem, og ikke engang vores naboer i Sverige forstod helt, hvad der foregik. Toms Gruppen skabte reklameuniverset ”Familien Tomsen”, som indtog de danske hjem og underholdt i seks år fra 2002 til 2008. 

Reklamekampagnen var også kendt som “De nye på tredje”, og i 2002 vandt Toms Gruppen en Zulu Award for Familien Tomsen. Kendte skuespillere som Annette Heick, Xenia Lach-Nielsen, Søren Fauli, Uffe Holm og Søren Hauch-Fausbøll var klædt ud som Toms-produkter, og dermed blev ikonerne Guld Barre, Skildpadde, Yankie Bar, Ga-Jol, Holly Bar og Guldkaramel samlet i ét univers.
Familien-Thomsen-Tv-Reklame
Zulu-Award-Kriger

Piv-uhyggelig

Det særlige danske begreb ‘hygge’ blev fra 2015 båret frem i det ‘piv-uhyggelige’ reklameunivers. Her læste gyserbogsforfatteren Jan Krabbe fra satireprogrammet ‘Angora by Night’ uhyggelige historier op for danskerne – heldigvis allesammen med hyggelige slutninger.
De piv-uhyggelige reklamer kunne opleves både på TV, i biograferne og på Facebook, og de hjalp danskerne med at huske på hyggen og de ikoniske produkter fra Toms Gruppen.

Internet og SoMe

Internettet og de sociale medier har føjet endnu en dimension til markedsføringen. Nu skal forbrugeren personligt involveres, og budskaberne skal ramme de aktuelle strømninger i samfund og kulturliv.

Slik- og chokoladeprodukter skal passe ind i en totaloplevelse, og når det lykkes, er der ingen grænser for, hvor langt reklamer og slogans når ud. Forbrugerne deler alt, hvad der rammer dem på de sociale medier. Se eller gense nogle af de populære SoMe-posts.

Se eller gense

Se eller gense nogle af de populære SoMe-posts i videoen.

SoMe-Snebolde-Santa
Marcipanbroed