Toms
Testside
Amerikansk eventyr
Amerikansk eventyr
I 1999 kom Anthon Bergs likørflasker på hylderne hos Costco, som er en af verdens allerstørste supermarkedskæder. Costco’s butikker er især fordelt ud over det amerikanske kontinent, og det var derfor begyndelsen på endnu en eksportsucces for Toms Gruppen – denne gang over Atlanten. Den unikke chokoladeflaske passede perfekt i Costco’s forretningsmodel med salg af nøje udvalgte varer i enorme antal.
I de flotte æsker stod der fra starten rigtig mange likørflasker – op til 80 flasker i én æske – og flotte og kreative æskedesigns har uden tvivl medvirket til det amerikanske eventyr. Flaskerne kom snart op at stå på ’hylder’ i æsken – som hurtigt fik kælenavnet: ’Barskabet’ – og siden 2012 har æsken været udformet som et ’dobbeltdørsbarskab’.
I dag er ’barskabet’ med 64 likørflasker Anthon Bergs mest solgte vare i USA, og i 2024 eksporteres 60 millioner spiritusfyldte chokoladeflasker til Costco.
Billedetekst
Billedetekst
Billedetekst
Fra kogechokolade til spisechokolade
Kvalitetstjek – kakaobønner
Fra håndkraft...
...til moderne produktion
Testoverskrift
Nyt element
Verdenskendt arkitektur i Ballerup
Opførelsen af fabrikken i Ballerup i starten af 1960’erne blev et nybrud for dansk industribyggeri, som i de årtier skød op udenfor byernes centrum. Her var der plads til moderne produktionsmaskiner i ét plan. Toms Fabrikker valgte berømte Arne Jacobsen som arkitekt til den nye fabrik, og det stringente udtryk med de hvide bygningsflader har siden høstet anerkendelse fra hele verden.
Foto: Molestie magni proin class sollicitudin perspiciatis
Støbeanlæg til fremtidens produkter
Fra flade til høje skildpadder
De første skildpadder fra 1948 var flade og fyldt med romcreme. I 1967 blev skildpadden også tilført karamel, og den blev højere for at få plads til begge slags fyld.
Direktører gennem tiderne
Anders N. Neergaard var den første direktør med ansvar for hele virksomheden. Han blev i 1942 ansat af Victor B. Strand, som kort forinden havde købt aktiemajoriteten i Toms Fabrikker A/S.
Direktører
1942 – Anders N. Neergaard
1970 – Ehlers Friis-Mikkelsen
1991 – Michael Olufsen
2000 – Per Harkjær
2004 – Jesper E. Møller
2014 – Carsten L. Thomsen
2021 – Annette Zeipel
2004 – Jesper E. Møller
Add Your Heading Text Here
Viden til fremtidens forbrugere
Toms Gruppen har i årevis knyttet bånd til fremtidens forbrugere gennem formidling og undervisning i chokolade og chokoladeproduktion. Allerede i 1950’erne blev skoleklasser inviteret til at komme til fabrikken på Amager og få indblik i processerne, og siden har det været en stolt tradition at kunne give tusindvis af danske skoleelever både en oplevelse og vigtig viden.
Slik og chokolade er ikke kun sjov og ballade, og et ubalanceret indtag er usundt. Derfor prioriterer Toms Gruppen at give viden videre til at kunne foretage bevidste valg og finde frem til et balanceret forbrug.
I dag tillader sikkerheds- og hygiejnekravene ikke at invitere helt tæt på chokoladeproduktionen, så nu kommer vi ud til skolerne. F.eks. i form af oplevelseskasser hvor eleverne får hands-on på kakao- og chokoladematerialer, mens virtuelle undervisningsforløb tilføjer viden om råvareoprindelse, produktionsprocesser, deklareringer, markedsføring, energibalance og smagning.