Toms
Testside

Toms-Gruppen-Forandringer-der-goer-forskel
Maskiner og Produktion
Ny teknologi og udvikling af maskiner har været definerende for hele konfekturebranchen. Toms Gruppen har spillet en afgørende rolle.

Amerikansk eventyr

I 1999 kom Anthon Bergs likørflasker på hylderne hos Costco, som er en af verdens allerstørste supermarkedskæder. Costco’s butikker er især fordelt ud over det amerikanske kontinent og det var derfor begyndelsen på endnu en eksportsucces for Toms Gruppen – denne gang over Atlanten. Den unikke chokoladeflaske passede perfekt i Costco’s forretningsmodel med salg af nøje udvalgte varer i enorme antal.
I de flotte æsker stod der derfor fra starten rigtig mange likørflasker – op til 80 flasker i én æske – og flotte og kreative æskedesigns har uden tvivl medvirket til det amerikanske eventyr. Flaskerne kom snart op at stå på ’hylder’ i æsken – som hurtigt fik kælenavnet: ’Barskabet’ – og siden 2012 har æsken været udformet som et ’dobbeltdørsbarskab’. I dag er ’barskabet’ med 64 likørflasker Anthon Bergs mest solgte vare i USA, og i 2024 er det aftalt at eksportere i alt 60 millioner spiritusfyldte chokoladeflasker til Costco.

Amerikansk eventyr

I 1999 kom Anthon Bergs likørflasker på hylderne hos Costco, som er en af verdens allerstørste supermarkedskæder. Costco’s butikker er især fordelt ud over det amerikanske kontinent, og det var derfor begyndelsen på endnu en eksportsucces for Toms Gruppen – denne gang over Atlanten. Den unikke chokoladeflaske passede perfekt i Costco’s forretningsmodel med salg af nøje udvalgte varer i enorme antal.

I de flotte æsker stod der fra starten rigtig mange likørflasker – op til 80 flasker i én æske – og flotte og kreative æskedesigns har uden tvivl medvirket til det amerikanske eventyr. Flaskerne kom snart op at stå på ’hylder’ i æsken – som hurtigt fik kælenavnet: ’Barskabet’ – og siden 2012 har æsken været udformet som et ’dobbeltdørsbarskab’.

I dag er ’barskabet’ med 64 likørflasker Anthon Bergs mest solgte vare i USA, og i 2024 eksporteres 60 millioner spiritusfyldte chokoladeflasker til Costco.

Billedetekst

Chocolate Liqueurs 64 pcs-Toms

Billedetekst

barskab_hvid_pixelcut-min

Billedetekst

Fra kogechokolade til spisechokolade

Teknikkerne til at fremstille spisechokolade, sådan som den kendes i dag, var stadig under udvikling i 1924. Chokolade var endnu mest noget, man drak hjemme i stuerne, efter at have købt pakker med kogechokolade hos købmanden. Så bag Toms første fabriksbyggeri på Prags Boulevard på Amager lå en klar vision: Toms skulle også kunne levere spisechokolade af god kvalitet.
I fabrikken skulle maskiner og medarbejdere kunne håndtere processen med kakaobønner, kakaomasse og kakaosmør – og dermed blande, valse, conchere og temperere, så spisechokoladens struktur fremkom.
Resultatet var en chokolade med det berømte knæk og som smeltede på tungen. Snart kunne danskerne købe både Tommelise spisechokolade og mange andre spændende varianter fra Toms Fabrikker.
Fra kogechokolade til spisechokolade
Tommelise-koge-spise-chokolade
Medarbejder-ved-valse

Kvalitetstjek – kakaobønner

Fra håndkraft...

Toms-medarbejderne måtte lægge kræfterne i mange gange om dagen i 1920’erne og 30’erne. Selv om dampkedlerne kørte på højtryk, var der kun maskinkraft til få trin i produktionen af slik og chokolade, så der blev løftet, drejet, fyldt og pakket på livet løs.
Selv om dampkedlerne kørte på højtryk, var der kun maskinkraft til få trin i produktionen af slik og chokolade, så der blev løftet, drejet, fyldt og pakket på livet løs.
Fyldning af chokolade med håndkraft

...til moderne produktion

Moderne-NowaSol-medarbejder
Moderne-choko-bånd-sensor
Siden er produktionerne trin for trin blevet automatiseret, og i dag produceres og pakkes det meste ved hjælp af maskiner og robotter. 
Samlebåndsprincippet er grundlaget. Der er mange små trin i en produktion, og et produktionsanlæg består derfor af forskellige maskindele, placeret tæt på hinanden. Hver maskindel udfører én opgave, og produktet formes, støbes og pakkes, i takt med at det passerer de forskellige dele.

Testoverskrift

I første halvdel af 1900-tallet var håndkraft en bærende del i slik- og chokoladeproduktionen. Toms-medarbejderne skulle bl.a. slå chokolade ud af formene med hænderne og forme chokoladekringler med håndværksmæssig snilde.
Kringler-50erne
Kringlemaskine
Industrialiseringens æra ændrede spillet ved at introducere maskinkraft, og målet var at minimere menneskelig indblanding i produktionen. Især efter 2. Verdenskrig opfandt og byggede Toms flere automatiserede maskinanlæg, bl.a. ’Kringlevrideren’. Med hånden kunne en medarbejder producere 15 kg chokoladekringler på en arbejdsdag.
Den nye kringlevrider kunne producere fire tons chokoladekringler på otte timer. Og ikke nok med det, den kunne også vride kringlerne, som navnet afslører, og ikke blot støbe dem, som konkurrenterne gjorde. Med teknisk snilde kunne kvaliteten fastholdes.
Toms test
Toms-Skildpadde-aeske

Nyt element

Omnis facilisi ex? Nec optio felis dolor vitae tellus. Assumenda mauris lacus! Amet ipsam tempor, congue? Dignissimos alias, minus ex, ducimus phasellus, donec iaculis, fugit, odit cumque autem, eius dapibus, sagittis nemo lacinia accumsan vitae? Tempus! Hymenaeos assumenda mi ea, nostrum viverra tristique litora, ducimus, montes lacinia ab! Exercitationem tempora lobortis aptent? Rhoncus iaculis veniam reiciendis do class ad. Animi enim quidem quaerat vero, fugit assumenda fugit.
Rhoncus iaculis veniam reiciendis do class ad. Animi enim quidem quaerat vero, fugit assumenda fugit.

Verdenskendt arkitektur i Ballerup

Opførelsen af fabrikken i Ballerup i starten af 1960’erne blev et nybrud for dansk industribyggeri, som i de årtier skød op udenfor byernes centrum. Her var der plads til moderne produktionsmaskiner i ét plan. Toms Fabrikker valgte berømte Arne Jacobsen som arkitekt til den nye fabrik, og det stringente udtryk med de hvide bygningsflader har siden høstet anerkendelse fra hele verden.

Arne Jacobsen udtalte sig med tilfredshed om sit bidrag til dansk industribyggeri: “Der er vel ikke nogen bygningsværker, som ikke kommer ind under begrebet arkitektur, hvis det er lavet ordentligt. Der tænker jeg på, hvis man kører ud ad ringvejen og ser fabriksbyggeriet der ligger derude… – det er jo i det store hele pænt.” I Ballerup var forvandlingen fra bar mark til en chokoladefabrik markant.

Foto: Molestie magni proin class sollicitudin perspiciatis 

Støbeanlæg til fremtidens produkter

Allerede under 2. Verdenskrig accelererede maskinudviklingen på Toms. Direktør Neergaard havde en klar vision: Efter krigen skulle Toms levere nye chokoladeprodukter af god kvalitet og til lav pris, og produkterne skulle blive hvermandseje.
Det betød travlhed i Toms laboratorium, hvor teknisk udvikling og produktudvikling gik hånd i hånd. Resultaterne udeblev ikke, og med de nye produktionsanlæg kunne der produceres meget større mængder på den samme tid. Som på det nye støbeanlæg, hvor formene kunne køre uafbrudt efter hinanden i timevis og for eksempel levere tusindvis af skildpadder ud til forbrugerne.
Fra flade til høje skildpadder

De første skildpadder fra 1948 var flade og fyldt med romcreme. I 1967 blev skildpadden også tilført karamel, og den blev højere for at få plads til begge slags fyld.

Skildpaddemaskinen
Zulu-Award-Kriger

Direktører gennem tiderne

Anders N. Neergaard var den første direktør med ansvar for hele virksomheden. Han blev i 1942 ansat af Victor B. Strand, som kort forinden havde købt aktiemajoriteten i Toms Fabrikker A/S.

En række af dygtige direktører har siden fulgt efter Neergaard, og i dag er Annette Zeipel direktør for Toms Gruppen.
Direktører

1942 – Anders N. Neergaard
1970 – Ehlers Friis-Mikkelsen
1991 – Michael Olufsen
2000 – Per Harkjær
2004 – Jesper E. Møller
2014 – Carsten L. Thomsen
2021 – Annette Zeipel

1942 – Anders N. Neergaard
1942 – Anders N. Neergaard
1970 – Ehlers Friis-Mikkelsen
1970 – Ehlers Friis-Mikkelsen
1991 – Michael Olufsen
1991 – Michael Olufsen
2000 – Per Harkjær
2000 – Per Harkjær
2004 – Jesper E. Møller

2004 – Jesper E. Møller

2014 – Carsten L. Thomsen
2014 – Carsten L. Thomsen
2014 – Carsten L. Thomsen
2014 – Carsten L. Thomsen

Add Your Heading Text Here

Viden til fremtidens forbrugere

Toms Gruppen har i årevis knyttet bånd til fremtidens forbrugere gennem formidling og undervisning i chokolade og chokoladeproduktion. Allerede i 1950’erne blev skoleklasser inviteret til at komme til fabrikken på Amager og få indblik i processerne, og siden har det været en stolt tradition at kunne give tusindvis af danske skoleelever både en oplevelse og vigtig viden.

Slik og chokolade er ikke kun sjov og ballade, og et ubalanceret indtag er usundt. Derfor prioriterer Toms Gruppen at give viden videre til at kunne foretage bevidste valg og finde frem til et balanceret forbrug.

I dag tillader sikkerheds- og hygiejnekravene ikke at invitere helt tæt på chokoladeproduktionen, så nu kommer vi ud til skolerne. F.eks. i form af oplevelseskasser hvor eleverne får hands-on på kakao- og chokoladematerialer, mens virtuelle undervisningsforløb tilføjer viden om råvareoprindelse, produktionsprocesser, deklareringer, markedsføring, energibalance og smagning.